Food for thought: ‘Mooimaakindustrie’

Lukt het jou om je te onttrekken aan de eisen en verwachtingen die aan mensen worden gesteld in een op het uiterlijk gerichte samenleving?

‘Mooimaakindustrie’  (Arnon Grunberg in de Volkskrant, 29 oktober’13)

‘Wat is de oorzaak van de explosieve groei van de mooimaakindustrie?’ vroeg Marcel van Dam zich donderdag in de Volkskrant af. Een goede vraag. Naar het schijnt hebben mensen er geld en soms operaties voor over om mooi en jong te blijven. Is dat erg?

Toerisme was ooit voorbehouden aan de aan de aristocratie. Tegenwoordig kunnen de meesten in West-Europa zich toerisme permitteren. Zo is ook de groei van de mooimaakindustrie het gevolg van emancipatie. De neusverkleining is niet meer uitsluitend iets voor superrijken, ook de middenklasse heeft toegang tot plastische chirurgie. Er bestaat vermoedelijk zoiets als de Ryanair van de mooimaakindustrie: betaalbaar en toch betrekkelijk goed.

Vrijwel alle culturen hebben schoonheidsidealen en waar schoonheidsidealen bestaan is het uiteraard gunstig aan de idealen te voldoen. Dat mensen zich aanpassen aan de regels van het systeem waarbinnen zij moeten functioneren heet een overlevingsstrategie.

Van nature, zou ik zeggen, is de mens een onderdaan.

Bewerkte foto van een boom © Judith Elshout

De mooimaakindustrie is ook doorgedrongen tot de amateurfotografie. Met een ongeairbrushte foto kan je tegenwoordig niet meer voor de dag komen. Al helemaal niet als het een selfie betreft.

Geef een reactie